02.11.2014
Ετήσιος προγραμματισμός για τα επενδυτικά σχέδια

Κεντρικά, από το υπουργείο Ανάπτυξης, και σε ετήσια βάση θα προγραμματίζονται οι δραστηριότητες και ο προϋπολογισμός των ενισχύσεων για τα επενδυτικά σχέδια που θα υπάγονται στον αναπτυξιακό νόμο. Αυτή αποτελεί μία από τις βασικές τομές του νέου αναπτυξιακού νόμου, τον οποίο ήδη καταρτίζουν τα αρμόδια στελέχη του υπουργείου Ανάπτυξης. Η ριζική αυτή αλλαγή υπαγορεύεται τόσο από τη στρατηγική επιλογή για τη μετάβαση σε ένα νέο παραγωγικό μοντέλο όσο και από την ανάγκη, δηλαδή τις μειωμένες δυνατότητες που υπάρχουν για ρευστότητα στην πραγματική οικονομία. Κεντρικά από το υπουργείο Ανάπτυξης και σε ετήσια βάση θα προγραμματίζονται οι δραστηριότητες και ο προϋπολογισμός των ενισχύσεων για τα επενδυτικά σχέδια που θα υπάγονται στον αναπτυξιακό νόμο. Αυτό αποτελεί μία από τις βασικές τομές του νέου αναπτυξιακού νόμου, τον οποίο ήδη καταρτίζουν τα αρμόδια στελέχη του υπουργείου Ανάπτυξης. Η ριζική αυτή αλλαγή υπαγορεύεται τόσο από τη στρατηγική επιλογή για τη μετάβαση σε ένα νέο παραγωγικό μοντέλο όσο και από την ανάγκη, δηλαδή τις μειωμένες δυνατότητες που υπάρχουν, για ρευστότητα στην πραγματική οικονομία.

Οι αναπτυξιακοί νόμοι που προηγήθηκαν και ισχύουν έως σήμερα προέβλεπαν μια σειρά επιχειρηματικών δραστηριοτήτων για τις οποίες ο ενδιαφερόμενος επενδυτής θα μπορούσε να υποβάλει επενδυτικό σχέδιο και να ζητήσει ενίσχυση είτε επιδότηση είτε φοροαπαλλαγή. Αυτό που θα επιχειρηθεί τώρα, σύμφωνα με πληροφορίες της «Κ», είναι να καθορίζει το κράτος κάθε χρόνο τις επιλέξιμες δραστηριότητες, με την έμφαση να δίνεται στους τομείς που έχουν καθορισθεί στο Εθνικό Σχέδιο Ανάπτυξης, δηλαδή στον τουρισμό, στον πρωτογενή τομέα, στην ενέργεια και στο περιβάλλον, στην έρευνα και στην τεχνολογία, στα logistics, στη φαρμακοβιομηχανία και στη ναυτιλία. Σημειώνεται πάντως εδώ ότι η εγκατάσταση των φωτοβολταϊκών δεν θα περιλαμβάνεται στις επιλέξιμες δραστηριότητες. Πέρα από το γεγονός ότι η συγκεκριμένη δραστηριότητα και ειδικά σε ό,τι αφορά την εγκατάσταση μικρών φωτοβολταϊκών (κάτω των 100 KW) εξελίχθηκε σε «φούσκα» και δεν συμβάλλει στην αύξηση των θέσεων εργασίας, έφτασε να επιβαρύνει δυσανάλογα πολύ τις υπηρεσίες του υπουργείου Ανάπτυξης. «Επτά στους δέκα υπαλλήλους της αρμόδιας διεύθυνσης ασχολούνται με τις αιτήσεις των φωτοβολταϊκών», τονίζει χαρακτηριστικά στην «Κ» υψηλόβαθμο στέλεχος του υπουργείου Ανάπτυξης.

Σε ετήσια βάση θα γίνεται και ο προγραμματισμός του προϋπολογισμού, έτσι ώστε να αποφευχθούν φαινόμενα όπως αυτά που συμβαίνουν τώρα, με αποτέλεσμα ακόμη και ολοκληρωμένα έργα που είχαν υπαχθεί στον αναπτυξιακό νόμο να μην έχουν λάβει ούτε ένα ευρώ. Σύμφωνα με ασφαλείς πληροφορίες της «Κ», από 1,7 δισ. ευρώ ενισχύσεις που έπρεπε να δοθούν σε έργα που είχαν υπαχθεί στον αναπτυξιακό νόμο 3908/2011, έχουν πληρωθεί περί τα 10 εκατ. ευρώ. Το υπουργείο Ανάπτυξης αναζητεί τρόπο έτσι ώστε αυτά τα έργα και επομένως και οι πόροι ή έστω μέρος αυτών να ενταχθούν στο νέο ΕΣΠΑ. Εάν αυτό δεν γίνει, τότε αναγκαστικά θα επιβαρυνθεί ο κρατικός προϋπολογισμός.

Στο πλαίσιο των αλλαγών που εξετάζονται, περιλαμβάνεται ακόμη η αυστηροποίηση του μέτρου των εγγυητικών επιστολών. Αν και κατά κοινή παραδοχή η αλλαγή που έγινε με τον νόμο 4146/2013 και παρείχε στους επενδυτές τη δυνατότητα να λαμβάνουν ως προκαταβολή ακόμη και το 100% της ενίσχυσης, υπό την προϋπόθεση να προσκομίσουν ισόποση εγγυητική επιστολή προσαυξημένη κατά 10%, βοήθησε σημαντικά στην ύπαρξη της αναγκαίας ρευστότητας, εκτιμάται όμως ότι δεν μπορεί να συνεχισθεί ως έχει. Αυτό που μελετάται είναι να συνδέονται οι προκαταβολές με τον βαθμό ωριμότητας των επενδυτικών σχεδίων και αναλόγως και οι εγγυητικές επιστολές.

Σε μια προσπάθεια, εξάλλου, μείωσης του βάρους για τη δημόσια διοίκηση ο νέος αναπτυξιακός νόμος θα προβλέπει τη δυνατότητα ανάθεσης της αξιολόγησης, του ενδιάμεσου ελέγχου, αλλά και του ελέγχου ολοκλήρωσης των επενδυτικών σχεδίων σε ιδιωτικούς φορείς, όπως τράπεζες και ελεγκτικές εταιρείες. Με τις αλλαγές που έγιναν πέρυσι προβλέπεται ήδη η ανάθεση του σταδίου της αξιολόγησης σε τράπεζες. Ωστόσο, η διάταξη αυτή όχι μόνο άργησε να εφαρμοσθεί τυπικά, καθώς καθυστέρησε για πολλούς μήνες η έκδοση του απαιτούμενου προεδρικού διατάγματος, αλλά στην πραγματικότητα ποτέ δεν εφαρμόσθηκε και στην πράξη.

Με κίνητρο επίσης τη μείωση της γραφειοκρατίας, καθώς σήμερα απαιτούνται έξι διοικητικές πράξεις για κάθε έργο που υπάγεται στον αναπτυξιακό νόμο, μελετάται επίσης η απλοποίηση των διαδικασιών, μεταξύ αυτών και των διαδικασιών για τις ενστάσεις.

Τα κίνητρα για τους επενδυτές θα εξακολουθήσουν να είναι αυτά των ενισχύσεων με τη μορφή επιδότησης και φοροαπαλλαγών, με τα ποσοστά των ενισχύσεων να καθορίζονται βάσει του νέου χάρτη περιφερειακών ενισχύσεων, όπως αυτός ισχύει από την 1η Ιουλίου 2014. Τα εν λόγω ποσοστά κυμαίνονται μεταξύ 10% και 25% του συνολικού κόστους των επενδύσεων, ανάλογα με την εκάστοτε περιοχή και είναι δυνατόν να αυξηθούν κατά 10% για επενδύσεις που διενεργούνται από μεσαίου μεγέθους επιχειρήσεις και κατά 20% για επενδύσεις από μικρές επιχειρήσεις, υπό τον όρο βεβαίως ότι δεν αφορούν επενδυτικά σχέδια άνω των 50 εκατ. ευρώ.

Της ΔΗΜΗΤΡΑΣ ΜΑΝΙΦΑΒΑ

Πηγή: Η ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ

Σχετικές εικόνες

  • Ετήσιος προγραμματισμός για τα επενδυτικά σχέδια
comments powered by Disqus
Ταυτότητα

To portal www.spatialplandev.gr δημιουργήθηκε στα μέσα του 2014 από την εταιρεία Spatial Planning & Development Ε.Π.Ε.

Επιστημονικός Υπεύθυνος της προσπάθειας αυτής έχει οριστεί ο κ. Κωνσταντίνος Τσάντζαλος, Δικηγόρος Αθηνών, πτυχιούχος της Νομικής Σχολής του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών, κάτοχος μεταπτυχιακού τίτλου σπουδών (MSc) στο γνωστικό αντικείμενο Χωροταξίας – Πολεοδομίας – Περιφερειακής Ανάπτυξης του Τμήματος Μηχανικών Χωροταξίας, Πολεοδομίας & Περιφερειακής Ανάπτυξης της Πολυτεχνικής Σχολής του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας και υπ. Διδάκτωρ του Τμήματος Πολιτικής Επιστήμης και Δημόσιας Διοίκησης της Σχολής Οικονομικών και Πολιτικών Σπουδών του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών.

Facebook