30.10.2014
Οι τράπεζες έτοιμες να ρίξουν €3 δισ. σε έργα υποδομής

Ενώ ο κλάδος παραμένει στο επίκεντρο των επενδυτών, μετά και την ολοκλήρωση των τεστ αντοχής της ΕΚΤ, οι ελληνικές τράπεζες εξετάζουν τη χρηματοδότηση νέων έργων υποδομών σε όλους τους τομείς, ύψους τουλάχιστον 3 δισ. ευρώ, που θα πραγματοποιηθούν με συμμετοχή και του ιδιωτικού τομέα, είτε με τη μέθοδο της παραχώρησης είτε με ΣΔΙΤ, ενώ απαραίτητη θεωρείται και η εμπλοκή ξένων τραπεζών.

Ανάμεσα στα νέα έργα περιλαμβάνονται τα 14 περιφερειακά αεροδρόμια που θα παραχωρηθούν από το ΤΑΙΠΕΔ, το νέο διεθνές αεροδρόμιο στο Καστέλι Ηρακλείου, τα οδικά έργα τρίτης γενιάς (Ζεύξη Σαλαμίνας, Ζεύξη Λευκάδας, Αυτοκινητόδρομος Ελευσίνα - Θήβα - Υλίκη), οι μονάδες επεξεργασίες απορριμμάτων και άλλα σημαντικά έργα στους τομείς της πληροφορικής, των τηλεπικοινωνιών και αλλού.

Οι ελληνικές τράπεζες και ειδικότερα τα τμήματα των Project Finance της Εθνικής Τράπεζας και της Εurobank έχουν κάνει τη σχετική προετοιμασία προκειμένου να ανταποκριθούν στο μεγάλο στοίχημα της χρηματοδότησης νέων έργων.

Οι τράπεζες εκτιμούν ότι με τη χρηματοδότηση των νέων υποδομών θα υπάρξει σημαντικό αποτέλεσμα στην ανάκαμψη της ελληνικής οικονομίας, θεωρούν όμως απαραίτητη στην όλη προσπάθεια την εμπλοκή ξένων τραπεζών, ενώ πολύ σημαντικός είναι και ο ρόλος των ιδιωτών. Η χρήση εξάλλου νέων χρηματοδοτικών εργαλείων, όπως τα ομόλογα έργου, διακρατικές συμφωνίες για τη χρηματοδότηση υποδομών, ακόμη και η δημιουργία μιας τράπεζας έργων, θεωρούνται επίσης απαραίτητα μέσα για την επίτευξη του στόχου.

Ο αναπληρωτής διευθυντής μεγάλων χρηματοδοτήσεων της Εθνικής Τράπεζας, κ. Δημήτρης Κωνσταντακόπουλος, σε ειδικό συνέδριο Α-Energy που διεξήχθη στο Χρηματιστήριο της Αθήνας, κοστολόγησε το ύψος των νέων έργων υποδομών, που θα πραγματοποιηθούν είτε με τη μέθοδο της παραχώρησης είτε με σύμπραξη δημοσίου και ιδιωτικού τομέα (ΣΔΙΤ), περί τα 3 δισ. ευρώ. Πρόκειται για ένα ποσό που θα επηρεάσει σημαντικά την οικονομία και για τη συγκέντρωση του οποίου είναι απαραίτητη η εμπλοκή ξένων τραπεζών.

Ορισμένα από τα νέα έργα που πρόκειται να χρηματοδοτηθούν είναι τα 14 περιφερειακά αεροδρόμια που θα παραχωρηθούν από το ΤΑΙΠΕΔ, το νέο διεθνές αεροδρόμιο στο Καστέλι Ηρακλείου, τα οδικά έργα τρίτης γενιάς (Ζεύξη Σαλαμίνας, Ζεύξη Λευκάδας, Αυτοκινητόδρομος Ελευσίνα - Θήβα - Υλίκη), καθώς και οι μονάδες επεξεργασίες απορριμμάτων.

Στην επιρροή της κρίσης επί των αποφάσεων χρηματοδότησης των μεγάλων έργων από τις ελληνικές τράπεζες αναφέρθηκε και ο κ. Σπύρος Βενετσιάνος, αναπληρωτής γενικός διευθυντής, επικεφαλής του Τμήματος Δομημένων Χρηματοδοτήσεων της Eurobank-Ergasias, σημειώνοντας πως η αξιολόγηση των κινδύνων ενός έργου αποτελεί κεντρική μέριμνα του τραπεζικού καθώς υπάρχει μια κόκκινη ζώνη πέρα από την οποία οι κίνδυνοι δεν αναλαμβάνονται. Η σωστή κατανομή των κινδύνων είναι απαραίτητη προκειμένου τα έργα να μη γίνονται ακριβότερα από ό,τι πρέπει.

Νέα έργα όπως το monorail, η ανέγερση πεντάστερου ξενοδοχείου, συνεδριακών κέντρων και η ανάπλαση της παγόδας, περιλαμβάνονται επίσης στο επενδυτικό πρόγραμμα του ΟΛΠ που παρουσίασε ο διευθύνων σύμβουλος του ΟΛΠ Consulting and Logistics κ. Γιώργος Νικολούλιας. Τα τέσσερα μεγάλα έργα που υλοποιεί ο ΟΛΠ είναι: α) η επέκταση της προβλήτας της κρουαζιέρας, β) η ανάπτυξη της προβλήτας 3 για εμπορευματοκιβώτια, σε συνεργασία με την Cosco, γ) το πρόγραμμα Πολιτιστική Ακτή του Πειραιά, και δ) η επέκταση του car terminal, ώστε να καταστεί το μεγαλύτερο car terminal στην Ανατολική Μεσόγειο.

Μετά από καθυστέρηση αρκετών ετών λόγω κρίσης, οι ΣΔΙΤ «παίρνουν» τα πάνω τους, ανέφερε ο ειδικός γραμματέας ΣΔΙΤ κ. Νίκος Μαντζούφας. Το πρώτο εξάμηνο του 2014 είχαμε την υπογραφή τριών συμβάσεων συνολικής αξίας 130 εκατ. ευρώ ενώ ο προγραμματισμός του υπουργείου Ανάπτυξης για το α' εξάμηνο του 2015 περιλαμβάνει εννέα συμβάσεις ύψους 650 εκατ. ευρώ Παράλληλα, στις 10 Νοεμβρίου υποβάλλονται οι προσφορές για το έργο κατασκευής και διαχείρισης της νέας Ιχθυαγοράς Αθηνών στον Ρέντη. Σύμφωνα επίσης με τον σχεδιασμό, θα δημιουργηθεί στην Αθήνα μια κεντρική ιχθυαγορά, δίπλα στην υφιστάμενη κρεαταγορά και λαχαναγορά, διαμορφώνοντας έτσι το πρώτο και μεγαλύτερο διατροφικό πάρκο στην Ελλάδα.

Στις 17 Νοεμβρίου κατατίθενται δεσμευτικές προσφορές για το έργο Ψηφιακής Καταγραφής, Αποθήκευσης και Διάθεσης Πρακτικών Συνεδριάσεων Δικαστηρίων. Στις 26 Νοεμβρίου λήγει η προθεσμία εκδήλωσης ενδιαφέροντος για το έργο κατασκευής 11 ανοικτών κολυμβητηρίων και επτά κλειστών μεταλλικών γυμναστηρίων. Εντός των προσεχών εβδομάδων αναμένεται να ξεκινήσει ο διαγωνισμός για την κατασκευή και διαχείριση της μαρίνας Ναυπλίου, ενώ πιθανώς εντός της εβδομάδας να εγκριθεί από τη διυπουργική επιτροπή ΣΔΙΤ το έργο για τις ψηφιακές πύλες ελέγχου στα τελωνεία της χώρας. Μέσα στον Δεκέμβριο θα υπογραφεί πιθανώς η πρώτη σύμβαση διαχείρισης απορριμμάτων με ΣΔΙΤ που θα καλύπτει τις ανάγκες της Δυτικής Μακεδονίας, ενώ  σε εκκρεμότητα και αναμένοντας τις αποφάσεις των νέων Αρχών της Τοπικής Αυτοδιοίκησης βρίσκονται επτά έργα διαχείρισης απορριμμάτων σε Αττική (σχεδιάζονται 4 μονάδες επεξεργασίας), Αιτωλοακαρνανία, Κέρκυρα και Αχαΐα.

Μαντικίδης Τάσος

http://www.tovima.gr/finance/article/?aid=645653

Σχετικές εικόνες

  • Οι τράπεζες έτοιμες να ρίξουν €3 δισ. σε έργα υποδομής
comments powered by Disqus
Ταυτότητα

To portal www.spatialplandev.gr δημιουργήθηκε στα μέσα του 2014 από την εταιρεία Spatial Planning & Development Ε.Π.Ε.

Επιστημονικός Υπεύθυνος της προσπάθειας αυτής έχει οριστεί ο κ. Κωνσταντίνος Τσάντζαλος, Δικηγόρος Αθηνών, πτυχιούχος της Νομικής Σχολής του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών, κάτοχος μεταπτυχιακού τίτλου σπουδών (MSc) στο γνωστικό αντικείμενο Χωροταξίας – Πολεοδομίας – Περιφερειακής Ανάπτυξης του Τμήματος Μηχανικών Χωροταξίας, Πολεοδομίας & Περιφερειακής Ανάπτυξης της Πολυτεχνικής Σχολής του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας και υπ. Διδάκτωρ του Τμήματος Πολιτικής Επιστήμης και Δημόσιας Διοίκησης της Σχολής Οικονομικών και Πολιτικών Σπουδών του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών.

Facebook