12.11.2014
Σε ναυάγιο οδηγείται η επένδυση €230 εκατ. της Cosco στον Πειραιά

Για τις 25 Νοεμβρίου, ημέρα Τρίτη, αναβλήθηκε η γενική συνέλευση των μετόχων της ΟΛΠ ΑΕ, η οποία θα συζητήσει για το θέμα της έγκρισης του φιλικού διακανονισμού με την θυγατρική της Cosco που συνδέεται με την επένδυση των 230 εκατ. ευρώ στο δυτικό τμήμα του λιμανιού.

Την αναβολή της γενικής συνέλευσης ζήτησαν οι εκπρόσωποι του ΤΑΙΠΕΔ, το οποίο ελέγχει το 74,5% των δικαιωμάτων ψήφου, ενώ στην γενική συνέλευση σήμερα εκπροσωπήθηκε το 83,5% των δικαιωμάτων ψήφου.

Ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος Γιώργος Ανωμερίτης ανέγνωσε το αίτημα του ΤΑΙΠΕΔ, σύμφωνα με το οποίο η γενική συνέλευση αναβάλλεται προκειμένου να ενσωματωθούν στο κείμενο συμφωνίας οι δύο παρατηρήσεις που έχει κάνει το ελεγκτικό συνέδριο.

Παράλληλα εγκρίθηκαν οι διορισμοί στο διοικητικό συμβούλιο της ΟΛΠ του δημάρχου Πειραιά Γιάννη Μώραλη, ως εκπροσώπου του δήμου Πειραιώς όπως προβλέπεται από το καταστατικό της εισηγμένης, και του Αθανάσιου Λιάγκου ως εκπροσώπου του βασικού μετόχου, ΤΑΙΠΕΔ.

Στα σύντομα σχόλιά του ο Γιώργος Ανωμερίτης δήλωσε, πρώτον, ότι οι εργασίες της επιτροπής για την αναδιαπραγμάτευση του master concession της εισηγμένης με το ελληνικό δημόσιο συνεχίζονται. Δεύτερον, ότι το management του ΟΛΠ ουδέποτε έθεσε όρους στην κινεζική πλευρά και οι δύο αλλαγές που απαιτούνται αποτελούν απόφαση του Ελεγκτικού Συνεδρίου. Τρίτον, υπενθύμισε ότι στις 2 Δεκεμβρίου εκδικάζονται από το Συμβούλιο της Επικρατείας προσφυγές κατά της διαδικασίας ιδιωτικοποίησης της ΟΛΠ ΑΕ. Αξίζει να αναφερθεί ότι κατά τον προσδιορισμό της νέας ημερομηνίας για την ΓΣ, ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος Γ. Ανωμερίτης ανέφερε ότι αυτή θα γίνει την Τρίτη 25 Νοεμβρίου “ημέρα της Αγίας Αικατερίνης και της Εθνικής Αντιστάσεως για όσους δεν το γνωρίζουν”.

Νωρίτερα, το Capital.gr μετέδιδε ότι:

Στην βάσανο της ελληνικής πραγματικότητας υποβάλλεται η παροιμιώδης κινεζική υπομονή καθώς η εδώ και δυο χρόνια συζητούμενη επένδυση ύψους 230 εκατ. ευρώ στο δυτικό τμήμα του λιμανιού του Πειραιά «σκοντάφτει» στην προφανή αμηχανία της ελληνικής πλευράς να διαχειριστεί μία από τις δυο παρατηρήσεις του Ελεγκτικού Συνεδρίου επί του κειμένου της σύμβασης. Έτσι η έκτακτη γενική συνέλευση του ΟΛΠ που έχει συγκληθεί για σήμερα Τρίτη αναμένεται είτε να αναβληθεί είτε να μην συζητήσει το θέμα του λεγόμενου «φιλικού διακανονισμού» -της νέας δηλαδή σύμβασης που «κλειδώνει» την επένδυση- για το οποίο και συγκλήθηκε! Πιθανές ημερομηνίες για νέα γενική συνέλευση είναι σύμφωνα με έγκυρες πληροφορίες η 25η Νοεμβρίου και η 2α ή 5η Δεκεμβρίου. Ακόμα και έτσι όμως παραμένει αμφίβολο κατά πόσον μπορεί να υπάρξει πρόοδος.

Και αυτό διότι η κινεζική πλευρά φέρεται να αρνείται να παρεκκλίνει από το κείμενο της συμφωνίας που συναποφασίστηκε και εγκρίθηκε από το ΔΣ του ΟΛΠ και εστάλη στην γενική συνέλευση που προσδιορίστηκε για σήμερα πριν πάει στην ολομέλεια για να ολοκληρωθεί η επικύρωσή της. Κείμενο που έχει συμφωνηθεί εδώ και ένα χρόνο μεταξύ ΟΛΠ και της θυγατρική της Cosco. Όμως το ελεγκτικό συνέδριο σύμφωνα με ορισμένες ερμηνείες έχει εγείρει πρώτων ζήτημα λήξης της αναστολής του εγγυημένου ανταλλάγματος το 2021 οπότε και αναμένεται να τεθεί σε παραγωγική λειτουργία η νέα επένδυση στο δυτικό τμήμα του λιμανιού αλλά και, δεύτερον, να καταβάλλεται ενοίκιο για την νέα έκταση που οι ίδιοι οι Κινέζοι θα δημιουργήσουν εκεί που σήμερα υπάρχει θάλασσα. Στο δεύτερο αυτό θέμα η κινεζική πλευρά φέρεται να μην θέτει ισχυρές ενστάσεις αλλά επιμένει όμως στην συμφωνηθείσα κατάργηση του ελάχιστου εγγυημένου ανταλλάγματος ως εξασφάλισή της στο ρίσκο για την περαιτέρω επένδυση της. Με τα σημερινά δεδομένα, αλλά ακόμα και υπό απαισιόδοξες ως ένα βαθμό προβολές για την διακίνηση εμπορευματοκιβωτίων, το ελάχιστο εγγυημένο αντάλλαγμα υπερκαλύπτεται από τους πολύ μεγάλους όγκους διακίνησης. Όμως σε περίπτωση ύφεσης του παγκοσμίου εμπορίου ή και επιθετικής τιμολογιακής πολιτικής τα έσοδα της εισηγμένης ΟΛΠ μπορεί να αποδειχθούν χαμηλότερα από ότι με την αρχική συμφωνία που επιχειρεί να αλλάξει με τον φιλικό διακανονισμό.

Το επιχειρηματικό σχέδιο συμφωνίας της ΟΛΠ μέσω Φιλικού Διακανονισμού με τη ΣΕΠ ΑΕ προβλέπει την κατασκευή του δυτικού τμήματος του Προβλήτα Εμπορευματοκιβωτίων ΙΙΙ και την ανανέωση του μηχανολογικού εξοπλισμού, δαπάνης 230 εκ. ευρώ, την οποία θα επενδύσει εξ’ ολοκλήρου η θυγατρική της Cosco, ΣΕΠ Α.Ε. Η ΟΛΠ Α.Ε., η οποία αμείβεται για την παραχώρηση αυτή με ποσοστό επί των ενοποιημένων οικονομικών στοιχείων της ΣΕΠ Α.Ε. (21,5% σήμερα και 24,5% από το 2017), αναμένεται να διπλασιάσει σχεδόν τα ετήσια έσοδά της, λόγω της αύξησης του όγκου εμπορευματοκιβωτίων από 3,7 εκατ. ΤΕU σε 6,2 εκατ. TEU τουλάχιστον, συν τις λοιπές υπηρεσίες logistics.

Εάν τελικά δεν βρεθεί λύση στο ζήτημα που ανακύπτει με τις παρατηρήσεις του Ελεγκτικού Συνεδρίου η Cosco θα περιμένει την ιδιωτικοποίηση και εφόσον επικρατήσει το ζήτημα θα μετατραπεί σε ενδο-ομιλικό της και άρα εύκολα επιλύσιμο. Σε περίπτωση επικράτησης άλλου υποψηφίου ή μη ιδιωτικοποίησης (ένεκα και ενδεχόμενου εκλογών) δεν αποκλείεται να προσφύγει σε διαιτησία όπως προβλέπεται από την ισχύουσα συμβατική της σχέση με τον ΟΛΠ.

Σε κάθε περίπτωση μια από τις μεγαλύτερες παραγωγικές επενδύσεις στην Ελλάδα τα τελευταία χρόνια σε υποδομές που θα παραμείνουν σε κάθε περίπτωση στην ιδιοκτησία του ελληνικού κράτους κινδυνεύει με ναυάγιο.

Του Ηλία Γ. Μπέλλου

http://www.capital.gr/news.asp?id=2153339

Σχετικές εικόνες

  • Σε ναυάγιο οδηγείται η επένδυση €230 εκατ. της Cosco στον Πειραιά
comments powered by Disqus
Ταυτότητα

To portal www.spatialplandev.gr δημιουργήθηκε στα μέσα του 2014 από την εταιρεία Spatial Planning & Development Ε.Π.Ε.

Επιστημονικός Υπεύθυνος της προσπάθειας αυτής έχει οριστεί ο κ. Κωνσταντίνος Τσάντζαλος, Δικηγόρος Αθηνών, πτυχιούχος της Νομικής Σχολής του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών, κάτοχος μεταπτυχιακού τίτλου σπουδών (MSc) στο γνωστικό αντικείμενο Χωροταξίας – Πολεοδομίας – Περιφερειακής Ανάπτυξης του Τμήματος Μηχανικών Χωροταξίας, Πολεοδομίας & Περιφερειακής Ανάπτυξης της Πολυτεχνικής Σχολής του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας και υπ. Διδάκτωρ του Τμήματος Πολιτικής Επιστήμης και Δημόσιας Διοίκησης της Σχολής Οικονομικών και Πολιτικών Σπουδών του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών.

Facebook