26.05.2014
Στο «σκαμνί» πάλι η χώρα για τις χωματερές

Στο εδώλιο του Ευρωπαϊκού Δικαστηρίου οδηγείται σε μια εβδομάδα η Ελλάδα για την υπόθεση των παράνομων χωματερών. Η Επιτροπή έχει ζητήσει να επιβληθεί στη χώρα μας πρόστιμο αρκετών εκατομμυρίων ευρώ, καθώς η Ελλάδα δεν κατόρθωσε, 14 χρόνια μετά την αρχική προθεσμία και 9 χρόνια μετά την πρώτη καταδίκη της για τις παράνομες χωματερές, να δώσει οριστικό τέλος στην ανεξέλεγκτη ταφή απορριμμάτων. Η απόφαση αναμένεται να εκδοθεί σε μερικούς μήνες στους οποίους η χώρα θα πρέπει να ελαχιστοποιήσει τον αριθμό των χωματερών, για να μειώσει το πρόστιμο που θα κληθεί να καταβάλει.

Την Τρίτη 3 Ιουνίου, λοιπόν, η υπόθεση των παράνομων χωματερών θα βρεθεί και πάλι ενώπιον του Ευρωδικαστηρίου. Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή είχε προσφύγει τον Φεβρουάριο του 2013, ζητώντας επιβολή κατ’ αποκοπή προστίμου 7.786 ευρώ ανά ημέρα για το διάστημα από την πρώτη καταδίκη μέχρι τη δεύτερη (ή τη συμμόρφωση). Και χρηματική ποινή 71.193 ευρώ για κάθε ημέρα που περνάει από τη δεύτερη καταδίκη μέχρι την πλήρη συμμόρφωση της χώρας.

Τι σημαίνει αυτό; Οτι για το μεν κατ’ αποκοπή (σσ. εφάπαξ) πρόστιμο η Ελλάδα πέφτει «στα μαλακά», καθώς στον υπολογισμό του μετράει (μέσω συντελεστών) και η οικονομική κατάσταση της χώρας. Αν οι χωματερές έχουν κλείσει και αποκατασταθεί μέχρι να εκδοθεί η δεύτερη καταδικαστική απόφαση (λ.χ. το 2015), τότε η Ελλάδα θα κληθεί να καταβάλει περίπου 28 εκατ. ευρώ. Το ποσό αυτό μπορεί να περιοριστεί μόνο αν η Ελλάδα συμμορφωθεί πριν από τη 2η καταδίκη, αλλά δεν εξαλείφεται. Το τμήμα του προστίμου που μπορεί να εξαλειφθεί αφορά στο ημερήσιο πρόστιμο, το οποίο αρχίζει να μετράει από την ημέρα της 2ης καταδίκης. Επομένως η πρόκληση είναι οι χωματερές να κλείσουν και να αποκατασταθούν πριν από τη 2η καταδίκη.

Υπενθυμίζεται ότι η Ελλάδα καταδικάστηκε το 2005 για τη λειτουργία 1.125 παράνομων χωματερών. Εννέα χρόνια αργότερα, έχουν απομείνει λιγότερες από 100, οι περισσότερες στην Πελοπόννησο (όταν αποφασίστηκε η παραπομπή μας, το 2013, υπήρχαν 78 χωματερές σε λειτουργία, από τις οποίες οι 31 στην Πελοπόννησο και οι 24 σε νησιά). Ομως δεν αναμένεται να υπάρξει άμεσα εντυπωσιακή πρόοδος, καθώς στην περίπτωση της Πελοποννήσου το κλείσιμο των χωματερών εξαρτάται από την πρόοδο του διαγωνισμού ανάθεσης της διαχείρισης των απορριμμάτων σε ιδιώτες (ακόμα στο στάδιο της αδειοδότησης).  Υπολογίζεται ότι η συνολική παραγωγή αποβλήτων που διατέθηκαν σε 78 ενεργές χωματερές το 2011 ανήλθαν σε 265.674 τόνους. Οι 78 χωματερές αντιστοιχούσαν σε 59 δήμους και 634.000 κατοίκους, δηλαδή το 6% του πληθυσμού της χώρας. Στην Ελλάδα παράγονται ετησίως 5,7 εκατ. τόνοι αστικών αποβλήτων, 17,6 εκατ. τόνοι βιομηχανικών αποβλήτων, 10,7 τόνοι γεωργοκτηνοτροφικών αποβλήτων, 1,3 εκατ. τόνοι αποβλήτων εκσκαφής και 346 εκατ. τόνοι εξορυκτικών αποβλήτων.

ΤΟΥ ΓΙΩΡΓΟΥ ΛΙΑΛΙΟΥ

Πηγή: Η Καθημερινή

Κατηγορίες: Περιβάλλον

Σχετικές εικόνες

  • Στο «σκαμνί» πάλι η χώρα για τις χωματερές
  • Στο «σκαμνί» πάλι η χώρα για τις χωματερές

Σχετικά αρχεία

» 
comments powered by Disqus
Ταυτότητα

To portal www.spatialplandev.gr δημιουργήθηκε στα μέσα του 2014 από την εταιρεία Spatial Planning & Development Ε.Π.Ε.

Επιστημονικός Υπεύθυνος της προσπάθειας αυτής έχει οριστεί ο κ. Κωνσταντίνος Τσάντζαλος, Δικηγόρος Αθηνών, πτυχιούχος της Νομικής Σχολής του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών, κάτοχος μεταπτυχιακού τίτλου σπουδών (MSc) στο γνωστικό αντικείμενο Χωροταξίας – Πολεοδομίας – Περιφερειακής Ανάπτυξης του Τμήματος Μηχανικών Χωροταξίας, Πολεοδομίας & Περιφερειακής Ανάπτυξης της Πολυτεχνικής Σχολής του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας και υπ. Διδάκτωρ του Τμήματος Πολιτικής Επιστήμης και Δημόσιας Διοίκησης της Σχολής Οικονομικών και Πολιτικών Σπουδών του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών.

Facebook